El Centre d'Interpretació de la Cultura Mediterrània i del Port Arse-Saguntum ja és una realitat
El complex fortificat del Grau Vell alberga este espai que recorre l'evolució del lloc al llarg dels segles
Mosquiters 2022, que així es diu la iniciativa, en la qual participa també l'empresa ArcelorMittal, pretén sensibilitzar a la infància i la joventut sobre la importància de protegir la presència d'estes espècies i els seus nius en els entorns urbans

Acció Ecologista-Agró, els departaments d'Educació i Medi Ambient de l'Ajuntament de Sagunt i ArcelorMittal han presentat conjuntament este dilluns al matí en el CEIP Villar Palasí la campanya de conscienciació mediambiental Mosquiters 2022 dirigida a la infància i l'adolescència.
Amb esta iniciativa es pretén conscienciar i sensibilitzar als més xicotets i a les més xicotetes, així com al jovent, sobre la continuada pèrdua de població de rates penades i ocells insectívors, com ara oronetes, avions comuns i falciots, la qual cosa suposa un símptoma clar de la pèrdua de biodiversitat en l'àmbit urbà. És per això que es busca que estes espècies siguen considerades com un element més del mateix, a les quals s'ha de tindre en compte en la planificació de qualsevol política pública, amb la finalitat que se'ls protegisca i no se'ls pose més en perill, ni als animals ni els seus nius.
En la presentació, que s'ha desenvolupat en el CEIP Villar Palasí, han participat l'alcalde de Sagunt i regidor de Medi Ambient, Darío Moreno, i el regidor delegat d'Educació, José Manuel Tarazona, qui s'ha encarregat de coordinar i gestionar la realització d'esta activitat en els centres educatius del municipi, acompanyats per representants d'Acció Ecologista-Agró i d'ArcelorMittal.
El primer edil ha destacat el «treball col·lectiu» que s'ha dut a terme per a posar en marxa la iniciativa. «Ací veiem una campanya que reflexiona sobre un aspecte particular que a vegades sembla que se'ns oblida, i és que a les ciutats també tenim fauna i flora i que, per tant, també hem de pensar en elles com a medi ambient», ha explicat Moreno, qui entén que això també té unes conseqüències sobre la qualitat de vida de la ciutadania.
Per la seua part, el regidor d'Educació, José Manuel Tarazona, ha subratllat la faceta de la campanya pel que fa a «educació ciutadana» i «aprenentatge social» per a la «responsabilitat» de «transformar la ciutat en un espai que respecte la vida i la biodiversitat i el patrimoni mediambiental». En este sentit, ha recordat que des del departament es porta treballant des de fa anys en el projecte Sagunt, ciutat educadora i que esta campanya Mosquiters 2022 se situa dins del model de municipi que projecta l'Ajuntament de Sagunt. «L'educació ha de transcendir estos murs de l'escola per a impregnar tota la ciutat i a tota la ciutadania», ha assenyalat. La iniciativa també forma part d'un dels tres grans blocs plantejats a l'inici de la legislatura des del departament de Medi Ambient, concretament de la línia destinada a la divulgació i sensibilització.
Per als organitzadors de la campanya «ha sigut una grata sorpresa l'èxit de la convocatòria» entre els centres educatius d'Infantil i Primària així com en els instituts de Secundària. «Pretenem conscienciar i sensibilitzar, des de les edats més primerenques, en la necessitat de protegir, conviure i gaudir a la nostra ciutat amb uns visitants que, cada any sense excepció, venen a conviure amb nosaltres i ens ajuden a controlar de manera natural les poblacions de mosques i mosquits, així com de protegir els seus nius», expliquen des d'Acció Ecologista-Agró.
Sota el seu punt de vista, l'àmbit educatiu és un espai ideal per a «crear i consolidar una nova ciutadania, respectuosa i amant de la natura i amb una forta sensibilitat mediambiental, necessària per a restaurar la biodiversitat perduda» a les ciutats i «fer-les més habitables i humanes». Així mateix, des de l'entitat demanen treballar «perquè Sagunt siga un referent d'esta sensibilitat».
Durant l'acte de presentació d'esta campanya per a la protecció i la potenciació dels ocells insectívors i les rates penades en els entorns urbans s'han lliurat als xiquets i xiquetes assistents uns tríptics de la mateixa, hi ha hagut un espectacle de contacontes, s'ha visibilitzat el mural que Acció Ecologista-Agró ha pintat al pati del col·legi i s'ha projectat un audiovisual.
El descens de població d'insectívors és, segons Tarazona, «un problema greu» i per eixe motiu considera que és necessari sensibilitzar sobre això. «Hem de mantindre el nostre medi ambient perquè és el nostre ecosistema de vida, si el destruïm no tenim cap futur», ha puntualitzat l'edil.
D'un altra banda, l'alcalde ha definit la campanya com «una eina transformadora», tant pel que fa a la formació de les noves generacions «perquè assumisquen eixos valors» i generar en el futur «eixe canvi tan necessari en la societat» al mateix temps que els xiquets i les xiquetes «van a casa i parlen amb les seues famílies del que han aprés ací a l'escola i transmeten tots eixos coneixements», cosa amb la qual «també ajuden, no sols a un canvi futur sinó també present».
Acció Ecologista-Agró ha posat en marxa esta iniciativa Mosquiters 2022 amb la col·laboració dels departaments d'Educació i Medi Ambient de l'Ajuntament de Sagunt i de l'empresa ArcelorMittal.
D'un altre costat, l'audiovisual preparat per a promocionar esta campanya pot visualitzar-se en YouTube clicant en l'enllaç.
El complex fortificat del Grau Vell alberga este espai que recorre l'evolució del lloc al llarg dels segles
Part de l'actuació per a optimitzar el servei de recollida s'emmarca en el Pla Territorial de Sostenibilitat Turística i està cofinançada amb els fons Next Generation de la Unió Europea
La Regidoria de Polítiques LGTBIQ+ de l'Ajuntament de Sagunt ha presentat la programació organitzada amb motiu del Dia Internacional de l'Orgull LGTBIQ+