El Centre d'Interpretació de la Cultura Mediterrània i del Port Arse-Saguntum ja és una realitat
El complex fortificat del Grau Vell alberga este espai que recorre l'evolució del lloc al llarg dels segles
L'objectiu és fomentar la pràctica de l'activitat física a través del coneixement de la muntanya i la seua cura i respecte, així com treballar sobre la inclusió en l'esport
L'Ajuntament de Sagunt, a través del departament d'Activitat Física, Salut i Esports, ha presentat este matí l'activitat Alternatura a l’Escola. Es tracta d'un programa municipal que porta més d'una dècada oferint a la ciutadania adulta una programació estable d'activitats en la naturalesa, amb predomini del senderisme, i que ara s'ha inclòs també en els centres educatius com un projecte d'inclusió dirigida a l'alumnat de quint i sext de primària del municipi de Sagunt. A més, esta acció compta amb la implicació del CEE Sant Cristòfol i es planteja des del punt de vista de la inclusió en l'esport.
L'objectiu principal d’Alternatura a l’Escola és el de fomentar la pràctica de l'activitat física a través del coneixement de la muntanya i la seua la cura i respecte, així com les formes que hi ha per a desenvolupar-s’hi. També treballar sobre la inclusió en l'esport, de manera que totes les activitats tindran un component inclusiu.
A més, serà objectiu prioritari, el desenvolupament del concepte de pertinença al grup, respecte, col·laboració i ajuda per a moure's en muntanya. D'altra banda, la pròpia naturalesa, permet al professorat una infinitat de recursos didàctics susceptibles de treballar abans, durant i després de l'eixida a la muntanya.
El regidor d'Activitat Física, Salut i Esports, Javier Timón, ha destacat que este és un projecte «il·lusionant» pel qual totes i tots els col·laboradors «ens hem de felicitar. Esta primera edició ja comptarà amb un seguiment massiu per part dels centres educatius de la nostra ciutat i pel qual continuarem apostant en el futur, desenvolupant més i millors activitats, implicant a tot aquell que vulga sumar-se i aportar valor afegit a l'activitat i, sobretot, oferint la possibilitat que cada vegada resulte més inclusiu», ha indicat.
El lloc triat per a realitzar les excursions és la Serra d’Espadà, on s'han preparat dos rutes diferents i cada centre pot triar realitzar una o dos eixides per temporada. La primera ruta és Almedíjar-Barranc d’Almanzor i la segona Aín-Barranco de la Caridad-Castell d'Aín. Actualment ja existix un calendari amb 16 eixides en el qual participen 11 centres educatius, que comença demà amb els col·legis de Sagunt, tal com s'ha informat en la presentació per part dels tècnics del departament.
Les excursions amb alumnat es realitzaran en el període comprés entre els mesos de març a juny i l'activitat es realitzarà dins de l'horari escolar. Totes les eixides amb l'alumnat són inclusives, és per això que el dia de l'eixida, a més de l'alumnat del centre, realitzaran l'activitat alguns i algunes alumnes del CEE Sant Cristòfol.
És per això que davall la supervisió d'especialistes en educació especial, juntament amb els centres educatius ordinaris, participarà alumnat del centre d'educació especial amb mobilitat i també persones amb escassa o nul·la mobilitat, i utilitzaran cadira o cadires especials (Joëlette). Estes cadires seran conduïdes per professorat i alumnat dels cicles formatius.
Per preparar l'activitat s'ha realitzat un curs específic de 20 hores en el CEFIRE de Sagunt per a tot el professorat i dos eixides (dissabtes a l'octubre i novembre). Així mateix, l'alumnat anirà sempre acompanyat d'un tècnic d’Alternatura i professorat del centre. A més, assistiran com a guies els estudiants del mòdul de conducció d'activitats en la naturalesa de l’IB Jorge Juan.
A la presentació també han assistit el regidor Javier Raro; la cap d'estudis de l'IES Jorge Juan, Eugenia Salavert; el cap d'estudis del CEE Sant Cristòfol, Xavi Martínez i els tècnics del departament d'Activitat Física, Salut i Esports, Tere Ferri i Juan Carlos Tarancón.
Quant a la presència del regidor Javier Raro, Timón ha assenyalat que «este projecte es va gestar quan ell era regidor d'Esports però no es va poder dur a terme a causa de la pandèmia, per tant, desitjàvem mostrar-li el nostre reconeixement pel seu treball i pel llegat que ha deixat en el departament». En este sentit, Raro ha mostrat el seu agraïment i ha destacat que està «content i orgullós» que dos anys després es pose en marxa este programa.
Els agents implicats en esta iniciativa són l'Ajuntament de Sagunt, Centre Educació Especial Sant Cristòfol, IES Jorge Juan, Cicle Mitjà T-guia i el Centre d'Interpretació del Parc Natural Serra d’Espadà.
Les persones interessades en qualsevol informació poden contactar a través del correu alternatura@aytosaqunto.es

El complex fortificat del Grau Vell alberga este espai que recorre l'evolució del lloc al llarg dels segles
Part de l'actuació per a optimitzar el servei de recollida s'emmarca en el Pla Territorial de Sostenibilitat Turística i està cofinançada amb els fons Next Generation de la Unió Europea
La Regidoria de Polítiques LGTBIQ+ de l'Ajuntament de Sagunt ha presentat la programació organitzada amb motiu del Dia Internacional de l'Orgull LGTBIQ+